مراحل بهترین روش تمیز کردن و شستشوی مبل

تمیز کردن و شستشوی مبل

خیلی از اوقات، مبل های خانه نیاز به تمیز کردن و شستشو دارند. بر اثر استفاده زیاد یا ریختن چیزی روی آن، مبل ها کثیف می شوند و باید تمیز شوند تا ظاهری زیبا داشته باشند. مبل های کثیف و پر از لکه ظاهر خانه را هم نازیبا می کنند. مبل ها را می توان خود شست یا این که به افراد متخصص در این کار سپرد. در این مقاله  از مبل بهنام به بهترین روش های تمیز کردن و شستشوی مبل در منزل پرداخته شده است.

مراحل بهترین روش تمیز کردن و شستشوی مبل

شما برای این که بتوانید به خوبی مبل خود را تمیز کنید باید مراحلی را به ترتیب انجام دهید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. در زیر این مراحل آورده شده اند:

۱٫پاک کردن گرد و غبار از روی مبل:

در مرحله اول شما باید گرد و غبار را از روی مبل خود پاک کنید. این کار بدون شک کار بسیار ساده ای است. شما می توانید این کار را از طریق جاروبرقی یا پارچه مرطوب به راحتی انجام دهید. بهتر است این کار را با جاروبرقی انجام دهید تا همه جای مبل را تمیز کنید. از گوشه های مبل غافل نمانید و به خوبی آن مکان ها را نیز تمیز کنید. کوسن ها را نیز به خوبی تمیز کنید.

۲٫پاک کردن مو و مواد چسبیده به مبل:

برخی مواد به مبل چسبیده هستند و به راحتی با جاروبرقی پاک نمی شوند. با یک برس نرم و یا دیگر وسایل، موها و مواد چسبیده به مبل(مانند آدامس، چسب و دیگر موارد) را پاک کنید تا آن را برای مرحله بعد آماده کنید. برای موهای حیوانات خانگی می توانید از پرزگیر مود استفاده کنید.

نحوه چیدمان مبل راحتی ال

۳٫تمیز کردن سطح های غیر پارچه ای (یا چرمی):

هر مبل به جز سطوح پارچه ای خود دارای سطوح دیگری نیز هست که یا فلزی است یا چوبی. با یک پارچه یا دستمال نرم و یک ماده شوینده مناسب ، سطوح چوبی یا فلزی مبل خود را تمیز کنید و برق بیندازید.

۴٫لکه گیری کنید:

در این مرحله شما باید لکه های روی مبل را پاک کنید. با توجه به نوع لکه ای که روی مبل شماست، شما باید روش مناسب را انتخاب کنید. در زیر روش پاک کردن مبل های پارچه ای و چرمی آورده شده است.

الف:مبل های پارچه ای :

برای پاک کردن لکه مبل های پارچه ای، شما می توانید از ترکیب مایع ظرفشویی با سرکه سفید، آب و جوش شیرین استفاده کنید. این محلول را با یک قاشق مایع ظرفشویی درست کنید و پارچه ای مرطوب را به این محلول آغشته کنید به آرامی روی لکه بکشید. زیاد پارچه را فشار ندهید تا رنگ و بافت پارچه خراب نشود. ترکیب جوش شیرین و سرکه به خاطر خاصیتی که دارند می توانند انواع لکه ها را پاک کنند.

ب:  مبل های چرمی:

برای مبل های چرمی کار شما راحت تر است چون بافت چرم محکم تر است و راحت تر می توان روی آن را با پارچه کشید. اگر لکه ای روی مبل چرمی تان وجود دارد آن را با آب و صابون تمیز کنید. سعی کنید از آب زیادی استفاده نکنید تا چرم خراب نشود. اگر دوست داشتید می توانید از محلول سرکه و آب نیز استفاده کنید. نصف را آب بریزید و نصف دیگر را سرکه سفید بریزید و با پارچه ای نرم و لطیف این محلول را روی لکه مبل چرمی بکشید تا لکه را پاک کنید.

انتخاب بهترین فوم برای مبل

بخارشو : بهترین روش برای شستشوی مبل در منزل

یکی از روش های دیگری که میتوانید برای شستشوی مبل در منزل استفاده کنید اینست که از بخارشو استفاده کنید. بخارشو به خوبی کثیفی های مبل شما را از بین می  برد. این وسیله با نیروی بخار خود انواع لکه ها را از بین میبرد. شما در ابتدا باید یک محلول پاک کننده را بر پایه اب بسازید و مخزن این دستگاه را با آن پر کنید. حالا دستگاه را روشن کنید و از بالا تا پایین مبل پارچه ای را تمیز کنید. دستگاه بخارشو را در حالت ضعیف قرار دهید تا به پارچه مبل، آسیب نرسد. اگر هم دستگاه بخارشود ندارید از همان روش بالا گفته شده در اول و پارچه و حوله استفاده کنید.

خواندن برچسب روی مبل:

یکی از نکاتی که باید برای تمیز کردن و شستشوی مبل در منزل مد نظر داشته باشید ، این است که برچسب روی مبل را بخوانید. این برچسب، شامل دستورالعمل مراقبت و نحوه شستشوی مبل با شوینده های مجاز است. در زیر این علامات آورده شده اند تا شما آشنایی بیشتر با این موضوع پیدا کنید.

W:ک این یعنی شما فقط باید از آب خالی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید

WS: این یعنی تمیز کردن مبل باید با محلول پایه آب و ماده شیمیایی صورت گیرد

S: این یعنی به صورت خشک و با ماده شوینده مبل تمیز شود

O: در این نوع تمیز کردن باید از موارد ارگانیک استفاده شود تا به مبل آسیب نرسد و شستشو فقط باید با اب سرد صورت گیرد.

معایب و مزایای تعمیر و نوسازی مبل

X: این یعنی شما در ابتدا باید مبل را با برس و جاروبرقی تمیز کنید و پس از آن با شامپوی مخصوص مبل را شستشو دهید.

انواع لکه ها

لکه ها در انواع مختلفی وجود دارند که برای هر کدام می توان روش خاصی را بکار برد. لکه ها می تواند ناشی از نوشابه، سیگار، چربی ، جوهر ،خون  و دیگر چیزها باشد. برای اکثر این لکه ها شما می توانید از محلول های اب و صابون یا آب و سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.  دقت کنید که در هنگام تمیز کردن مبل پارچه ای باید دقت بیشتری به خرج دهید چون پارچه ها زودتر خراب می شوند.

 

نتیجه گیری

بهترین روش تمیز کردن و شستشوی مبل در منزل استفاده از بخارشو است اما اگر در خانه این وسیله را ندارید می توانید از مراحل تمیز کردن این مقاله استفاده کنید. یعنی شما باید در ابتدا گرد و غبار مبل را تمیز کنید، سپس مو و مواد چسبیده را از روی مبل بزدایید و پس از آن نیز قسمت های چوبی یا فلزی مبل را تمیز کنید. در مرحله آخر شما باید با محلول های شوینده لکه ها را پاک کنید و سپس مبل را خشک و تمیز کنید. محلول های شوینده می توانند اب و صابون، آب و سرکه یا جوش شیرین باشند. برای پاک کردن لکه ها شما می توانید از روش ها و مواد مختلفی استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و استعلام قیمت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp