نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

تشخیص کلاف خوب مبل

اگر مبلمان را یک سازه در نظر بگیریم، کلاف مبل در حکم اسکلت این سازه می باشد. چنانچه اسکلتی وجود نداشته باشد، سازه ای هم وجود نخواهد داشت. بنابراین کلاف مبل، اساسی ترین عنصر تشکیل دهنده مبل است که سایر اجزا روی آن سوار می شوند. کیفیت کلاف مبل تاثیر زیادی در شمایل و طول عمر مفید مبل خواهد داشت. یک کلاف بی کیفیت می تواند عمر مبلمان شما را کاهش داده و به سرعت دچار از هم گسیختگی و یا شکستگی شود. در هنگام خرید مبل، اساسی ترین رکنی که بایستی در همان ابتدا مورد ارزیابی کیفی قرار گیرد، کلاف مبل است اما این ارزیابی توسط افراد ناآشنا با ساختمان مبل چگونه باید صورت پذیرد ؟ در این مقاله  با نحوه تشخیص کلاف خوب مبل آشنا خواهید شد.

جنس چوب استفاده شده در کلاف

در کلاف هایی که جنس آن ها از چوب می باشد بسیار مهم است که نوع چوب به کار رفته در کلاف، چه نوع چوبی است. استحکام چوب بایستی به قدری بالا باشد که توان تحمل نمودن وزن های بالا را داشته باشد و به راحتی دچار شکستگی، خم شدن و آسیب دیدگی نشود. چوب راش، چوب گردو و چوب روس از جمله پر کاربردترین انواع چوب ها در کلاف مبل است. چنانچه استحکام چوب در عین سبک بودن وزن کلاف برای شما مهم است، بهتر است کلاف با چوب گردو را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید کلافی با طرح و نقوش برجسته خریداری کنید باید گفت که چوب راش بیشترین میزان قابلیت در این باره را دارد.

چگونه می توان در هزینه تعمیرات و نوسازی مبلمان صرفه جویی کرد?

چوب گردو بسیار مستحکم بوده و در برابر ضربه بسیار مقاوم است و در مقابل چوب راش دارای انعطاف پذیری بالاتری بوده و نرم تر می باشد. در واقع هدف از استفاده چوب راش در کلاف مبل، طراحی نقوش برجسته و تراشکاری راحت تر آن است.

اتصالات کلاف مبل

کلاف مبل یک ساختار است که قطعات مختلف آن به یکدیگر متصل شده اند. این اتصالات می تواند به وسیله میخ، چسب یا سایر روش های اتصال صورت پذیرد. بسیار مهم است که در هنگام خرید مبل به مقاومت و کیفیت اتصالات کلاف دقت کنید. کلاف مبل با اتصالات ضعیف مطمئنا شما را در نیمه راه پشیمان خواهد کردچرا که به راحتی از هم خواهد پاشید. بنابراین هرچه اتصالات کلاف محکم تر باشد، استحکام مبل نیز بیشتر خواهد بود.

عدم دارا بودن گره در چوب کلاف

برخی فروشندگان قصد دارند عدم کیفیت کلاف مبل را با توجیهات بی معنی لاپوشانی کنند. به عنوان مثال برخی فروشندگان بر این باورند که وجود گره در چوب کلاف با هدف زیباتر نمودن کلاف توسط سازنده می باشد.­ در حالی که گره های موجود در چوب کلاف موجب کاهش استحکام چوب کلاف و ساختار آن می شوند. تراکم چوب در بخش های گره بسیار پایین بوده و موجب کاهش دوام و مقاومت کلاف خواهد شد. بنابراین در هنگام خرید مبلمان دقت داشته باشید که کلاف مبل دارای گره در چوب آن نباشد.

ظرافت در تراشکاری نقوش برجسته کلاف

بسیاری از کلاف های چوبی مبل دارای نقوش برجسته بر روی آن ها می باشند. بسیار مهم است که این نقوش با ظرافت تراشکاری شده باشند. چنانچه تراشکاری ها کار دست یا ماشین آلات باشند بایستی با ظرافت و دقت انجام شده باشند تا ظاهر کلاف، ظاهری شیک و موجه باشد. بنابراین در هنگام خرید دقت کنید که نقوش برجسته مبل دارای شکستگی، ترک خوردگی و نقص نباشد.

روش های تعمیر مبل

عدم دارا بودن درز و شیار در کلاف

چوب کلاف بایستی متریال یکدست داشته باشد و فاقد هر گونه شیار و درز باشد. هرچه درزهای موجود در کلاف بیشتر باشد، میزان مقاومت و استحکام آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. هرچه یکدست بودن چوب بیشتر باشد مقاومت آن نیز بالاتر خواهد بود.

برخی از سازندگان مبل متاسفانه با استفاده از ترفندهایی نادرست اقدام به ظاهر سازی در کلاف مبل می نمایند. بدین شکل که در سطح کلاف از چوب گردو یا چوب راش استفاده می کنند و داخل آن را چوب های بی کیفیت کار می گذارند. این موضوع می تواند به شدت روی کیفیت کلاف مبل تاثیر گذار باشد. زمانی که استحکام در بخش های مختلف کلاف مبل متفاوت باشد مطمئنا احتمال شکستگی و نقص در آن بیشتر خواهد شد. ایجاد صدای ناخوشایند هنگام نشستن روی مبل و خم شدن و تاب برداشتن کلاف از دیگر نشانه های استفاده از چوب های متفاوت در ساختار کلاف است.

ساختار جدا شونده ی کلاف

بهتر است اقدام به خرید کلافی نمایید که قطعات آن قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند چرا که در صورت آسیب دیدن بخشی از کلاف نیاز به تعویض کل کلاف نخواهید داشت و تنها با تعویض یا تعمیر بخش آسیب دیده می توانید کلاف را تعمیر کنید. بنابراین بهتر است پیش از خرید مبل، سلاختار کلاف را به دقت بررسی کنید و سوال های لازم را از فروشنده بپرسید. معمولا با نگاه کردن به کف کلاف و بررسی این قسمت می توانید اتصالات را مشاهده کرده و تعداد قطعات کلاف را در نقاط اتصال تشخیص دهید.

چگونه تشخص دهیم مبلمان منزل به تعمیر و نوسازی نیاز دارد؟

هم سطح بودن پایه های کلاف

بسیار مهم است که پایه های کلاف هم سطح باشند در غیر این صورت کلاف و یا در واقع مبل به طور دائم لق خواهد زد. نشستن روی چنین مبلی نه تنها راحتی و آرامش را برای شما به ارمغان نخواهد آورد بلکه مدام صدای ناخوشایندی همچون قژ قژ از خود تولید می کند.

نتیجه گیری

تشخیص کلاف خوب مبل یک امر نسبتا تخصصی به حساب می آید و در صورتی که در هنگام خرید، اطلاعات کافی در این باره نداشته باشید، احتمال خرید اشتباه بسیار بالا خواهد بود. یکی از موارد مهم دیگر که در تشخیص کلاف خوب مبل به شما کمک می کند، یاری گرفتن از فروشنده و مراجعه به مراکز خرید معتبر می باشد. بنابراین سازندگان مبلمان حرفه ای و کاربلد را برای خرید کلاف انتخاب کنید و از مراجعه به فروشندگان بی نام و نشان و غیر معتبر خودداری کنید. افراد حرفه ای و متخصص در مبل بهنام  به خوبی می توانند با آشکار ساختن کیفیت کلاف و انجام تست های لازم برای ارزیابی آن، شما را در خرید کلاف ایده آل یاری کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

One thought on “نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

  1. Pingback: تقویت کلاف و اسکلت مبل در تعمیرات مبل چگونه انجام می شود| هزینه تقویت کلاف مبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و استعلام قیمت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp